Otse põhisisu juurde

Lasteraamat reisijuhiks: ette lugemas kaunis Eestimaa paigas

Lasteraamatust võib leida väga toreda reisiidee. Aga mõtlen siinkohal juturaamatuid, mitte päris reisijuhte.

Juba ette loetud

Marta Sillaots "Trips, Traps, Trull ja teised"
2014. aasta kevadel lugesin oma tütrele Marta Sillaotsa raamatut „Trips, Traps, Trull ja teised”. Kui olin jõudnud looni, kus poisid linnuse juures Valget Daami ootasid, tuli idee, et võiks perega minna Haapsallu: teha linnuse juures piknik, lugeda taas ette seda sama lugu ja pärast mängida mänguplatsil. Ja me viisimegi selle idee ellu. Ühtlasi käisime ka Paralepa rannas, seal läheduses lugesin samuti kolmikute seiklustest.
Kusjuures raamatus on juttu ka Tallinna Nõmme linnaosast. Sinna tasuks samuti koos raamatuga minna. Kuna meie elasime tol ajal Tallinnas, siis sel hetkel see mõte nii ahvatlev ei tundunud, aga paari aasta pärast ehk läheme siiski Nõmmele samuti seda raamatut lugema.
Mulle isiklikult on see raamat huvitav ka selle poolest, et seal on teistmoodi keelekasutus – kuna Marta Sillaots on need lood kirjutanud 1930-ndatel, siis annab see aimu sellest, kuidas tol ajal kõneldi.

Dagmar Normet "Une-Mati rannakülas"
2014. aasta suvel tuli ka idee minna Käsmu. Mu abikaasale meeldisid lapsena väga Dagmar Normeti Une-Mati raamatud, aga ta ei olnud kunagi Käsmus käinud. Ilusal soojal suvepäeval võtsime „Une-Mati rannakülas” kaasa ja sõitsimegi Käsmu. Jalutasime küla vahel ringi, lugesime rannas raamatut ja sulistasime vees, käisime vaatetornis jms.
Sel suvel tahaks taas selle raamatuga Käsmu minna, otsida üles kivihunnikud, lugeda ette, kuidas kivikujud loomadeks kehastuvad, kuidas Ussikuningas s-i susistab või kuidas Prunta-Prull asfaltteel rulluiskudega kihutab.

Plaanid selleks suveks

Edgar Valter "Pokuraamat"
Tahtsin juba möödunud suvel minna perega Lõuna-Eestisse Pokumaale. Võrtsjärve lähedusse jõudsime, kuid Võrumaale me ei sõitnud ja raamatuga pokusid tuvastama me ei läinud. Sel suvel tahaks aga ikka Pokumaal ära käia. Noorem tütar on just selles vanuses – ta saab juunis 3-aastaseks –, et tal oleks väga põnev kuulata, kuidas pokud endale uut elukohta otsivad, kuidas pokude kih-kih-kih ja Puuko kõh-kõh-kõh kokku kõlavad, kes on Eku ja Sooru, ja vaadata Edgar Valteri illustratsioone ning siis uurida loodust kujutledes, kuidas mättad pokudeks kehastuvad.

Ivar Soopan "Õhulossivanaisa"
See raamat on 4-aastasest Sonjast, kes on Haapsalus vanaisa juures. Oleme veidi juba Sonja ja tema vanaisa unistamisest lugenud, ja praegu tundub, et selle raamatuga oleks väga tore Haapsalu Promenaadile minna: jalutada, valida üks valge pink, kuhu istuda, ja lugeda ette lugusid Sonjast ja tema vanaisast ning pärast seda käia mänguplatsil ja kohvikus.

Meelike Saarna "Roosi Saaremaa suvi"
Tahaks suvel Saaremaale minna. Leidsin ette lugemiseks raamatu 6-aastasest Roosist, kes on oma vanematega suvel Saaremaal. Roosiga juhtub seal põnevaid asju, mida mandri peal ilmaski ette ei tule. Saaremaal ta jääb koos issi-emmega lossivangiks, ajab vigurijuttu onu Rongaga ja esineb luuletusega pargi kõlakoja laval.

Leelo Tungal "Juku, Kalle ja kotermann Tallinnas"
Seda linnaretke koos raamatuga ei peaks ju tingimata suvel ette võtma, võiks ju ka soojal kevad- või sügispäeval lugeda Juku ja Kalle seiklustest koos ühe laevahaldjaga ning tutvuda Tallinna vanalinnaga. Millal selle idee ellu viin, seda praegu ei tea, aga usun, et seda mõtet edasi arendada tasub.

Ideealged järgmisteks suvedeks

Käiks Viitna järve ääres matkamas ja loeks Ilmar Tomuski raamatut "Pöörane puhkus Parakatkus"
Võib-olla Elss Järvi "Lapsepõlvelood" juhatavad meid huvitavatesse Pärnu ajaloolistesse paikadesse.

Praegu loobusin

Raamatuid otsides, lugesin diagonaalis ka järgmisi raamatuid, kuid nendest loobusin.

Heiki Raudla "Väike Albert"
Tegevus toimub Viljandimaal, mõnes loos võib ära tunda Suure-Jaani. (Muide, ühes loos mainitakse ka Rakvere Palermot.) Aga nendest kohtadest on kirjutatud vaid põgusalt ja selle raamatuga retke Viljandimaale praegu ei plaani. Kuid ette lugemiseks tundub see siiski tore raamat.

Ilon Wikland "Pikk-pikk teekond"
Haapsallu võiks ka Ilon Wiklandi raamatuga minna, aga praegu tundub see veidi nukker raamat. Aga kodus ette lugemiseks olen selle siiski juba laenutanud.

Veel sirvisin Siiri Metsamägi raamatut "Nurrikud Pärnus", Heiki Vilepi "Jõksi rännakud Jõgevamaal", Pavel Varunini "Rääbu: Peipsiveere muinasjutuveeretus", Jaan Tangsoo "Kotermann Juko imeline reis läbi Eestimaa", aga ühel või teisel põhjusel loobusin. Ära mainida vast tasus neid siiski, ehk keegi teine leiab nendest mõne huvitava paiga, kus oleks tore raamatut ette lugeda.