Otse põhisisu juurde

Anna Gavalda "Näpatud tunnid"

Prantsuse kirjaniku Anna Gavalda romaan "Näpatud tunnid" on kerge, südamlik ja naljakas raamat. Raamatu tegevus keerleb ühe pere laste - nüüd juba täiskasvanuks saanud - kahe õe ja kahe venna ümber. Nad on kõik totaalselt erinevad: erinevad nii elustiilide, kui ka ellusuhtumise poolest. Noorem õde Garance on rõõmsameelne elunautija. Ta ei lase end häirida sellest, mida temast arvatakse ja üritab kõike näha läbi huumoriprisma. Vanem õde Lola on olnud ülejäänud pere lastele nagu "tugitala", kellele toetuda. Seetõttu oli see suureks šokiks, et kõikide arvates õnnelikku pereelu elanud Lola otsustab lahutada oma abielu. Garance kirjeldab oma õde ja ennast järgnevalt:

"Oleme üsna erinevad. Tema kardab oma varju, mina istun enda oma peal. Tema kirjutab sonette ümber, mina laen muusikat alla. Tema imetleb maalikunstnikke, mina eelistan fotograafe. Tema ei räägi kunagi sellest, mis ta südant vaevab, mina ütlen välja kõik, mida mõtlen. Talle ei meeldi tülid, mulle meeldib, kui sotid on selged. Talle meeldib "svipsis olla", mina eelistan juua. Talle ei meeldi väljas käia, mulle ei meeldi koju tulla. Ta ei oska lõbutseda, mina ei oska magama minna. Talle ei meeldi mängida, mulle ei meeldi kaotada. Tal on suur süda, mina olen jahedam. Ta ei lähe kunagi närvi, mina võin end siniseks vihastada. Tema... tema vajab mind ja mina vajan teda."

Vanem vend Simon on ääretult rahulik, ei lähe kunagi närvi ega ütle kellegi kohta halvasti.

"Me jumaldame teda. Aeg-ajalt küsime temalt: "Kuidas sa suudad nii rahulik olla?" Ta kehitab õlgu: "Ma ei tea." Meie pärime edasi: "Kas sul ei teki kunagi vajadust end välja elada? Öelda midagi väiklast ja tobedat?" "Aga selleks olete mul ju teie, kaunitarid," vastab tema ingelliku naeratusega."

Simoni abikaasa, rassistlikust perest pärit Carine on "steriilsusefriik" ja vaevleb eelarvamuste küüsis. Kuna ta ei suhtu oma mehe õdedesse kõige paremini, siis meeldib õekestel teda igal võimalusel õrritada. Simoni arvates käitub naine tüütavalt ja vastikult vaid seetõttu, et Carine arvates armastab Simon oma õdesid rohkem kui teda ja et õed on kõike seda, mida tema ei ole.

Pere noorim, veidi boheemlik vend Vincent elab ja töötab ühes suursuguses lossis giidina. Tema juurde põgenevadki ühe sugulase igavast pulmast Garance, Lola ja Simon.

Nad tunnevad, et see mida nad kõik koos olles kogevad, on justkui kingitus, ajapikendus, vahepala - teistelt näpatud tunnid.

"Millal me ükskord üksteist kaotame ja kuidas sidemed meie vahel lõdvenevad?
Et selle laguneva lossi jalamil elame läbi ühe ajastu lõppu ja meid ootab ees muutuste aeg. Vandeseltslusest, õrnusest, meie pisut konarlikust armastusest tuleb varsti lahti öelda. Sellest tuleb eemalduda. Avada pihk ja lõpuks ometi täiskasvanuks saada."


Raamat on välja antud kirjastuse Pegasus poolt sarjas "Pegasuse väike sari".

Anna Gavalda eesti keeles ilmunud raamatud:
"Ma tahan, et keegi mind kusagil ootaks"
"Ma armastasin teda"
"Koos, see on kõik"

Kommentaarid